Ekstern sælger fortæller

"Som ekstern sælger får du en masse frihed til selv at planlægge din dag. Men jobbet som sælger kræver også, at du er ansvarlig, vedholdende og kan lide at "være på" hele tiden," fortæller Jan Frederiksen, der har været ekstern sælger hos INOX siden 2006.

Arbejdsopgaver

Jan Frederiksen kører ud til sine kunder fra sin bopæl i Nordjylland og møder kun sine kolleger i Ry et par gange om måneden.

Jan har en fast dag om ugen, hvor han arbejder hjemmefra. Her får han forberedt den kommende uges møder, udarbejdet tilbud til kunder og fulgt op på ugens besøg. Jan planlægger ca. 3-4 besøg om dagen.

"Nogle besøg er opfølgningsbesøg, mens andre er besøg, hvor jeg skal drøfte en aktuel sag eller komme med et konkret tilbud. Til møderne har jeg en fast agenda, hvor vi gennemgår, hvordan det er gået siden sidst, ændringer, informationer om det rustfri marked, priser, leveringstider m.v.," fortæller Jan.

"Når jeg sidder til mødet hos kunden, tager jeg altid noter. Besøgsrapporterne skriver jeg ind på computeren sidst på dagen eller om aftenen og sender dem til vores salgschef Mads og de interne sælgere i mit team. Jeg beskriver, hvordan situationen ser ud i den pågældende virksomhed, og alt hvad der ellers er relevant at vide for de interne sælgere," siger Jan

"Jeg har mange telefonsamtaler i løbet af dagen. Og det er også primært via telefonen jeg kommunikerer med de andre sælgere og salgschefen. Ca. to gange om måneden er jeg hos INOX i Ry, hvor jeg deltager på salgsmøder og snakker med mine kolleger," siger Jan.

Jan har det godt med sine kolleger og deltager altid i fester og andre arrangementer. Men han savner ikke kolleger i det daglige arbejde: "Jeg har det fint med den ro, jeg får i bilen, når jeg skal være klar til at møde mange nye mennesker hver dag," siger han.

"Som ekstern sælger er du firmaets ambassadør, men du skal også varetage kundens interesser. Jeg synes, det er vigtigt at se forholdet til kunden som et samarbejde, hvor vi kan sparre om nye løsninger - der også kan være med til at give kunden nye ordrer," fortæller Jan.

"Jeg bliver ikke stresset af at skulle holde en tidsplan i løbet af dagen," fortæller Jan. "Jeg kender kunderne så godt, at jeg godt kan ringe og udsætte et møde, hvis jeg af en eller anden årsag ikke kan holde min tidsplan."

Kompetencer

"Som ekstern sælger skal du være udadvendt, selvstændig, beslutsom, empatisk og have let ved at vinde folks sympati," vurderer Jan.

"Du skal også være vedholdende. Hvis du får et nej, skal du kunne børste det af dig, og hurtigt rejse dig igen."

"Det er vigtigt at have en god fysik, når du skal sidde stille så længe i bilen hver dag. Du skal også være i mental god form og ikke have for mange dårlige dage, da du konstant skal "være på" i din kontakt med kunderne," fortæller Jan.

INOX som arbejdsplads

"INOX er den bedste arbejdsplads, jeg har haft. Jeg oplever, at der er en god team-ånd i virksomheden, og jeg har god og konstruktiv sparring med min chef."

"Derudover betyder det meget for mig, at det stadig er medarbejderne, der er i højsædet på trods af krisen. Man bliver hørt som medarbejder, og der er stadig en kort vej fra ide til handling, når man kommer med nye forslag," fortæller Jan.

 

Send gerne en uopfordret ansøgning

Du er altid velkommen til at ringe på tlf. 8689 2211 eller sende en uopfordret ansøgning til job@inox.dk